marți, 10 septembrie 2013

METRO și comertul tradițional vs. comerțul modern


Ce este prea mult strică? Comerțul modern (adică ceva evoluat) înseamnă supermaket, hipermarket, discounter, cash and carry. Comerțul tradițional în accepțiunea celor care sunt implicați în distribuția produselor alimentare, înseamnă, de fapt, comerțul născut după 1989. Este evoluția de la chioșc la magazinul de la colțul străzii sau al blocului. Este un rezultat al presiunii lanțului cash and carry, de organizare a distribuției. Cu o ușoară conotație paseistă, ca și cum micile magazine sunt ceva ce va dispărea. 

În țările dezvoltate comerțul tradițional înseamnă altceva. Și anume, atât cât mai există, băcănii de cartier, afaceri de familie, unde se întâlnesc vecinii, punctele de contact și de socializare ale vecinătății. Băcănii cu specializare. Magazine cu miros de coloniale. Diferența culturală este imensă. La noi magazinele sătești ale cooperației de consum au existat până târziu spre 1989. Bunica, în anii 70, la Balabancea, în Dobrogea, îmi dădea ouă să duc la cooperativa. Acolo unde astăzi este un bar. 

Împărțirea acestor teritorii ale distribuției în modern și tradițional este o temă de dezbatere în lumea largă și o temă de activism, pentru că se consideră că, acolo unde vine comerțul modern, este omorât comerțul de băcănie, de familie. Ceea ce este adevărat. Nu numai asta se întâmplă, dar se mai pierd și locuri familiare, se pregătește drumul standardizării și mai ales se deschide și mai larg calea globalizării. Tot lanțul alimentar devine un uriaș furnizor de standarde alimentare, normalizate.

Așa că aparent dl. Dușan Wilms are dreptate, comerțul modern, dar al celorlalți, omoară comerțul tradițional. Care este de fapt clientul celor de la METRO. Ca să o spunem pe șleau, nu de grija aculturalizării este preocupată compani germană, ci de slăbirea micilor magazine. Ca atare, au venit cu o soluție proprie. Magazinele LA DOI PAȘI. Care de fapt sunt pui de METRO. Și în final tot micul comerț autentic și authton este omorât.

Magazinul cooperativei de consum de la bunica, din sat, a dispărut. Este un bar acolo. Au fost create alte mici magazine, care nu sunt pui de LA DOI PAȘI. Dar nu mai sunt nici ce erau altădată.


Niciun comentariu: