duminică, 25 august 2013

"Produsul anului 2013", un drept la replica....

Am scris un punct de vedere despre proiectul "Produsul Anului 2013". Este o acțiune ce are ca scop să stabilească care sunt produsele anului, oferite de industria alimentară din România, pe baza opțiunilor unui grup de persoane din România. Proiectul este realizat de Media Concept Store si Exact Cercetare si Consultanta.

În punctul meu de vedere (aici) am pus sub semnul întrebării mai multe precum legitimitatea alegerii unor produse alimentare ca fiind "produsele anului"....
.... de către un eșantion de consumatori despre care cred că nu este reprezentativ pentru întreaga populație, faptul ca unele produse sunt realizate în alte țări și premiate în România (deci nu sunt rodul creației industriei alimentare românești), produsele sunt ale unor distribuitori, nu proprietari de fabrici, etc.

Dar iată punctul de vedere al companiilor care au realizat proiectul "Produsul anului" mai jos:

Precizari formulate de Media Concept Store si Exact Cercetare si Consultanta: 

"Produsul Anului este un proiect international, prezent in peste 32 tari, inclusiv in SUA, Canada, Brazilia, India, Africa de Sud, Australia etc. Proiectul a fost infiintat cu 26 ani in urma in Franta, iar metodologia este unica. Se implementeaza si functioneaza in acelasi fel in toate tarile, indiferent de continent, de cultura si regimul social, economic sau politic. In competitie se pot inscrie toate produsele comercializate in Romania, indiferent daca sunt produse locale sau importate, conditia fiind ca acestea sa prezinte o inovatie (la nivel de formula, varianta, ambalaj etc, in ultimele 18 luni, iar momentul la care se face referire este momentul studiului). Studiul este efectuat de o companie de cercetare specializata, membra ESOMAR. In studiu pot participa doar consumatorii care sunt utilizatori de categorie (adica au incercat cel putin o data produsele din categoriile inscrise). 

Referitor la intrebarea: Poate un esantion de 4000 sa fie reprezentativ pentru 20 milioane de consumatori romani? va trimitem mai jos raspunsul nostru : Cu exceptia recensamintelor (efectuate de catre stat, in medie, o data la 10 ani, intrucat implica resurse financiare si umane uriase), anchetele sociologice si studiile de piata se realizeaza pe esantioane care sunt “modele la scara redusa” ale populatiei. Calitatea fundamentala a unui esantion este reprezentativitatea fata de populatia investigata. Orice esantion are asociata o eroare de esantionare. Iar aceasta este calculabila statistic, formula este disponibila in toate manualele de statistica. Cu cat volumul esantionului este mai mare, cu atat eroarea de reprezentativitate este mai mica. Dar eroarea nu scade la infinit si nu scade direct proportional o data cu cresterea volumului esantionului. Pana la 1.000 de respondenti eroarea scade foarte repede: de la +/-9,8% la 100 respondenti, la +/-4,9% la 400 respondenti, la +/-3,0% la 1.000 respondenti. Dupa 1.000 respondenti, eroarea scade foarte putin: la 2.000 respondenti este +/-2,2%, la 3.000 este +/-1,8%, la 10.000 respondenti este +/-1,0%. Reprezentativitatea statistica a unui esantion depinde de metoda de selectie a respondentilor in cadrul studiului. Reprezentativitatea nu depinde de marimea totala a populatiei din care face parte esantionul. Un esantion probabilist (cu selectie aleatoare a respondentilor) de 1.050 persoane are aceeasi probabilitate maxima de eroare (+/-3.0%) si are aceeasi reprezentativitate atat pentru populatia Romaniei, cat si pentru populatia Chinei. Conditia este ca extragerea respondentilor sa fie aleatoare si sa nu fie omis niciun subgrup relevant (tineri sau batrani, femei sau barbati, oraseni sau locuitori in mediul rural, etc.) pentru analiza. Esantionul pe care s-a realizat studiul Produsul Anului este unul dintre cele mai mari realizate pentru studiile de piata din Romania – 4.200 respondenti (eroare maxima de esantionare de +/-1.5%). Esantionul este reprezentativ pentru populatia Romaniei, cu rezidenta in mediul urban, persoane cu varsta intre de 18-54 ani, consumatoare de internet. In general, studiile de piata se realizeaza pe esantioane de 1.000 respondenti, foarte rar se ajunge la 2.000. In concluzie, esantionul este unul reprezentativ la nivel national urban iar dimensiunea mare a esantionului ofera o eroare de esantionare mica pentru studiile de marketing, de numai +/-1.5%. Asta inseamna ca datele obtinute prin intermediul studiului sunt diferite cu +/-1.5% decat daca am fi intervievat intreaga populatie de referinta. In cadrul studiului, consumatorii voteaza produsele inscrise pe baza experientei personale pe care au avut-o cu produsele, iar criteriile de selectie sunt : atractivitate, inovatie si satisfactie. Consumatorii care sunt utilizatori de categorie (adica au folosit produse din categoria respectiva, dar nu neaparat produsul inscris) pot raspunde la intrebarile atractivitate si inovatie. Pentru satisfactie raspund doar utilizatorii care au incercat produsul inscris si care au fost satisfacuti de acesta ; pentru ca, acei consumatori care nu au fost satisfactuti de respectivul produs au alt set de intrebari prin care mentioneaza ce anume nu le-a placut. Produsul care castiga cel mai mare punctaj, calculat ca media aritmetica intre cele 3 criterii (atractivitate, inovatie, satisfactie) este desemnat "Produsul Anului" in acea categorie si primeste dreptul si licenta de a purta logo-ul « Votat Produsul Anului » pentru 12 luni. Logo-ul « Votat Produsul Anului » este o marca înregistrata în Franta la INPI (Institutul National de Proprietate Intelectuala) si face obiectul unor înregistrari nationale si internationale, în cazul altor tari."

Niciun comentariu: