marți, 26 noiembrie 2013

David și Goliat, magazin mic și supermarket

Ce câștigi cu o mână, pierzi cu două. Asta se poate spune despre lupta inegală, în România, dintre comerțul tradițional și cel modern. Așa sunt clasificate în retail, micile magazine versus lanțurile de magazine mari. Această luptă inegală, face ca pe de o parte să beneficiem de puterea de negociere a supermarketurilor, care ne fac rost de marfă ieftină. Însă pe de altă ele pun presiune pe mediu și elimină micile magazine. Este unul din rezultate, negative. Putem spune că este capitalism, nu? Depinde. În țările mai așezate social, micul comerț nu înseamnă o prăvălie non-stop. Ci băcănii, brutării artizanale, cafenele, cofetării tradiționale, mezelării cu produse de calitate. Comerț de proximitate și artizanat alimentar. Putem visa, chiar și în alți termeni, la reinventarea micului comerț tradițional. Măcelăria din cartierul nostru, din vecinătatea noastră, de exemplu, înseamnă o relație apropiată, ne cunoaștem cu măcelarii. Avem o discuție. La supermarket, suntem doar clienți. Cine are urechi de auzit, să audă.


Niciun comentariu: