vineri, 25 octombrie 2013

Brânza telemea de Sibiu, produs în România?

TURQUALITY. Dacă alte țări, în speță Turcia, pot, de ce România nu poate să adopte un sistem de marcă colectivă? Mă refer la ceva specific, pentru produsele alimentare de calitate, mai ales, despre care am scris și aici și în presa online. TURQUALITY este marca care însemnează unele produse alimentare în Turcia, de 10 ani. În România au fost lansate și abandonate diverse inițiative sub această abordare PRODUS ÎN ROMÂNIA. Ba de la Ministerul Agriculturii, ba de la Ministerul Economiei. La MADR, în 2008 și de curând în 2013. La Ministerul Economiei, acum câțiva ani. Există și o inițiativă din anii 2000, legată de certificarea privind produsele realizate în România. Care este.......
......sistemul? 

1. Regulile, care sunt regulile? Pe de o parte trebuie să ne fie clar că NU ORICE poate purta însemnul PRODUS ÎN ROMÂNIA și NU ORICUM. Ce înseamnă asta PRODUS ÎN ROMÂNIA? Că fabrica este plasată în România? Că este vorba de un produs, să zicem alimentar, inovativ, care nu este nu numai geografic rezultatul muncii de aici, dar produsul este ȘI original? Pot purta marca niște cremvurști marca PRODUS ÎN ROMÂNIA? Trebuie să fie atribuită/acordată marca oricărui producător din orice domeniu? Va fi un sistem voluntar, nu, nu devine un hei-rup? Care sunt costurile intrării în sistemul de acreditare și care va fi organismul care va verifica? 

O marcă de care MADR actual, a uitat
2. PRODUS ÎN ROMÂNIA va fi o marcă, vedeți mai jos reglementările. Cadru legal există, ne trebuie doar o masă critică, dar și un demers de politică publică, organizat. Există o Lege nr.84/1998 republicată în 2010 care reglementează domeniul mărcilor și indicațiilor geografice, în cadrul căreia poate fi creată o marcă colectivă, cu un caiet de sarcini/regulament. Poate acoperi domeniul producției, al serviciilor. Mecanismul funcționează astfel: mai mulți operatori economici se reunesc și se hotărăsc să producă ceva anume. Adoptă un caiet de sarcini, să zicem că pentru producția brânzei de Sibiu. Creează marca de referință, care este și indicație geografică. Și regula este că numai cei care se alătură asociației, care respectă caietul de sarcini, pot să producă și să vândă sub numele brânza telemea de Sibiu.







a) Hotărârea Guvernului nr. 1.134/10.XI.2010 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice - publicată în Monitorul Oficial nr. 809/03.XII.2010
b) LEGEA nr. 84 /1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, republicată - M.Of.nr.350/27.05.2010
c) Ordonanţa guvernului nr. 41/1998*) (*republicata*) privind taxele în domeniul protectiei proprietatii industriale şi regimul de utilizare a acestora, publicata in Monitorul Oficial nr. 959 din 29 noiembrie 2006

MARCA COLECTIVA "Art. 50 (1) Asociatiile de fabricanti, de producatori, de comercianti, de prestatori de servicii pot solicita la OSIM inregistrarea de marci colective. (2) Solicitantul inregistrarii unei marci colective va depune, odata cu cererea de inregistrare sau cel tarziu in termen de 3 luni de la data notificarii de catre OSIM, un regulament de folosire a marcii colective. Cererea va fi supusa cerintelor prevazute la art. 9. (3) In regulamentul de folosire a marcii colective solicitantul cererii de inregistrare a marcii va indica persoanele autorizate sa foloseasca marca colectiva, conditiile care trebuie indeplinite pentru a deveni membru al asociatiei, conditiile de folosire a marcii, motivele pentru care aceasta utilizare poate fi interzisa unui membru al asociatiei, precum si sanctiunile care pot fi aplicate de asociatie. (4) Regulamentul de folosire a marcii colective poate sa prevada ca marca colectiva nu poate fi transmisa de catre titular decat cu acordul tuturor membrilor asociatiei."


Niciun comentariu: