Punctul meu de vedere ar trebui sa plece de la o situatie ideala. Si anume atunci cand ai de semnat, in fine, un contract de imprumut cu banca, sa ai libertatea si dreptul si banca sa se asigure ca ai alaturi un "avocat din oficiu". Cati intelegem cu adevarat ce este scris in cele cateva zeci de pagini ale unui contract ? D-na Sova spune ca de fapt bancile au pus in opera ceva similar unei stari de lovitura de sistem bancar contra clientilor.
ARTICOL AICI.
Sistemul bancar romanesc (probabil ca si cel strain), asa-zis de retail, nu are capacitatea institutionala si de executie sa adapteze contractele la fiecare client. Bancile sunt elemente ale unui sistem care ofera credite en-gross, pe formate contractuale sablonarde, one-size-fits-all. Este de inteles.
Ca sa dau un exemplu din alta realitate, cea a pproduselor electronice. Fiecare in parte are numite caracteristici si iti alegi acel aparat care corespunde nevoilor, placerii tale, bugetului. Nu poti cere producatorului la un moment dat al relatiei cumparator-producator, sa iti ofere masina ideala, frigiderul ideal. Esti in cautarea lui.
Disputa banci-clienti, o vad precum disputa mici-fermieri, comert en-gross sau comert modern, cum i se mai spune. Sistemul supermaketurilor este o forta prin practici si pozitie dominanta pe piata. Si micii producatori, comercianti ce sa faca ? Se mai plang si ei pe ici pe colo, sufera, dar nu gasesc o solutie.
Discutia despre banca-clienti asa este: povestea unei relatii intre cei multi si dezbinati si cei putini si mari, dar uniti.
In anii '70 un politician american, un apologet al luptei pentru drepturile consumatorului, a provocat sistemul politic american, a fost candidat la presedintia SUA. Se numea Ralph Nader. Miscarea consumerista s-a impus ca o politica publica care apara drepturile consumatorului, in relatie cu furnizorii de bunuri si servicii.
Uniunea Europeana pune in centrul sau consumatoru, cetateanul european. Si chiar daca nu de dam seama de prima data, aceasta este prima batalie, epica cum se spune, din Romania, a consumatorilor cu sistemul comercial de creditare. Pare neinsemnata dar nu este. Si aduceti-va aminte, de cate ori, ca persoana fizica nu v-ati simtit inselati dupa ce ati cumparat un produs sau ati achiztionat un serviciu ? Asa ca, o batalie de "clasa" cu comerciantii de credite si riscuri este binevenita.
Care este raspunderea bancilor? Iti pun in fata contracte de creditare de zeci de pagini. De neinteles.