sâmbătă, 27 decembrie 2014

Art of Dar or the Romanian honey as pure gold

This is an apologetic opinion about the work of Asociatia AGAPIS (Alin Prunean), Fundatia ADEPT, Gerda Gherghiceanu, Maia Morgenstern and lots of others. When honey is framed in a designed carved wood form, embottled in a handmade designed glass bottle, coupled with a silver embossed teaspoon, and the project is named "Art of Dar", at a price of 365 euro, what can you say? 

Movie with Maia Morgenstern here



After you have seen the movie, do you think that are you buying honey or the art of honey? 

Some britts claimed that in a speculative move by some entrepreneurs from Romania, namely Mrs. Gherghiceanu using the prestige of Charles, Prince of Wales, attached to local culture., priced very high jam, honey, etc. Article of DAILY MAIL here

What a fuss, this recently, about a honey, produced in Salaj valley, Adevarul online, once a media campaigner against the hate speech about Romanian, took subject in depth.  Article of ADEVARUL here

My opinions are: 
  • I think that value, in what concerns food, stays in quality. 
  • Quality is not in producing serial food. Nor in the industrial food processing. 
  • Even the food industry is enough powerful in Romania (or people lack vigilance on the food issue), small food industry fights back with their brands.
  • The soft power of Romania should include quality food.
  • Differentiation between food industry and small, artisan food producers is in branding. 
  • This type of branding should include geographical indication, localisation. Because localisation brings in individuality: species, race, vegetal varieties, geography, seasonality, cultural uniqueness. 
(c) Adevarul, AGAPIS, ADEPT

Cotnari din frâncușa de la VINIA, o poșircă? Miorița, o încântare?

Vinul pe care l-am găsit în sticla din imagine, m-a dezamăgit. Miros de doagă, neplăcut, un sec acru. Asta nu înseamnă că nu v-ar putea place și dvs. Eu am zis să aleg un vin alb, sec, dintr-un strugure românesc. Am ratat. 

Mă întreb uneori (poate și dvs.), atunci când sunt critic sau pozitiv, pe ce mă bazez? Sunt eu un priceput în domeniul respectiv, o somitate, am o certificare sau sunt o autoritate ca să fie pentru sau contra? 

Sunt un patriot consumator sau un consumator patriot. Depinde din ce direcție abordez problema. Dar mă strădui să aflu cât mai multe despre gastronomie, în speță, despre vinuri. Poate nu mă pricep eu? Dar nu mai iau Cotnari din frâncușă, niet, never, jamais.

Întrebare întrebătoare: un sommelier nu ar trebui să ne învețe cum să detectăm vinurile proaste și nu doar să ne învețe despre vinuri? Un sommelier nu ar trebui să ne spună care sunt vinurile proaste din România? De ce lecțiile de educație a gustului privind vinurile, povestesc despre vinuri, așa la modul general?

Așa că, după la amiază am ratat o experiență gustativă și degustativă cu Cotnari din frâncușă, seara de Crăciun am dres-o cu o gură de Miorița. Vinars, frate, vinars, X.O.







vineri, 26 decembrie 2014

Christmas miracles happen, @Lavazza, @LCWaikiki

Unbelievable, Christmas miracles happen. To me, Tiberiu Cazacioc. On 24th of December 2014.

Do you believe in Christmas spirit? Or at least in Christmas miracles? I do believe as of 24th of December 2015. Santa Claus delegated me, this year, the task of finding gifts for the family. After 4 hours wandering in the huge almost, Unirea Shopping Mall, and routes back and forth, I finally chosen some things.

I will shortcut the story telling that I arrived at home with minus 1 (one gift). 

Where did I left it? At L.C. Waikiki? At Lee Cooper? At Pull&Bear?

Rapidly I searched the internet, and called each of the stores. Fortunately all the phone numbers were directly linked with shops. No result, they do not have had any left alone plastic bag L.C. Waikiki.

What to do? Going to the Unirea Shopping Mall again, and talk directly with shopkeepers. Sa, very sad, not for the value, but for the time spent and joy invested. 

I did used the same back entrance in Unirea Shopping Mall. Where, when I left, I took an espresso from the coffee machine, a Lavazza.

So going back on my paths, surprise!!!!! The plastic bag, after one hour and all the traffic in and out the mall, was waiting for me. 

Unbelievable, Christmas miracles happen. To me, Tiberiu Cazacioc.


Sibiu la Targul National de Turism 2014

Da, a funcționat. Era înainte de alegeri, nu era scris "Ich Liebe Hermannstadt"...Dar a avut rezultate....PS: Era standul CJ Sibiu. Însă dintre toate standurile de CJ acesta era cel mai coerent vizual.




Good or bad ca nu se mai construieste industrie alimentara?

Uneori un titlu sintetizează foarte bine o tendință. Ce ne spune Ziarul Financiar? Că foarte multă mâncare este produsă în afara țării și că transferăm bani în alte economii comunitare. Da, este piață internă. Dar noi ce scoatem din agricultură, doar cantitate? Am uitat ăsta este obiectivul politic nedeclarat al guvernului. Șlepurile cu grâu nu calitatea produselor alimentare. 

P.S. Sau mai poate însemna, că există foarte mult fabrici mici de produse alimentare?



miercuri, 24 decembrie 2014

Radio for the soulfood....Slow Food radio online

All the day, local music, fresh insights....Slow Food Radio


(2) Noua etichetare. New labelling. About allergens.

De ce este importantă etichetarea? Astăzi o nouă regulă europeană, cea privind alergenii. Și alimentele neambalate.

Pentru că poate face diferența dintre industria alimentară mare și industria alimentară mică. 

Pentru că dacă industria alimentară poate avea de ascuns ceva, mica industrie alimentară care face produse de calitate, nu are ce să ascundă.

Pentru că este o șansă pentru produse de calitate. În serie mică. Produsele locale.




marți, 23 decembrie 2014

"Improvizatie" cu ocazia Terra Madre Day, in 10 decembrie 2014

La NCRR, cu ocazia zilei Terra Madre a organizatiei Slow Food, în 10 decembrie, am prezentat înainte de proiectie, un punct de vedere. Filmul? "Slow Food Story"...Nu am avut parte de selfie...am apelat la public să imi transmită niște imagini cu myself.  De la Silviu Marin, proiectul http://www.bigcitylife.ro






(1) Prepacked food: câteva din regulile noi privind etichetare @Food_EU @EU_Health

Source: EU - DG Health

Etichetare înseamnă costuri dar mai înseamă și sinceritate față de consumator și posibilitatea acestora de a fi mai bine informați. Mai bine informați, mai multă competiție. Verificați în magazin dacă s-au schimbat etichetele Nu luați în seamă lamentațiile producătorilor, au avut 3 ani la dispoziție pentru conformare. ia

Nu Uniunea Europeană abstractă a impus noul Regulament privind etichetarea, ci statele membre, deci și România.

Deci mai ușor de citit, informații despre alergeni, despre nanomateriale, despre originea uleiului rafinat și a grăsimilor. Asta apropo de falsurile uleiuri de măsline....


Ne-am liniștit cu pesticidele, EFSA veghează pentru noi


Așadar pesticidele nu sunt o problemă și ne facem nervi degeaba. Zice EFSA: "Over 97% of foods in EU contain pesticide residues within legal limits". Cine este EFSA? Agenția Europeană pentru Securitate Alimentară, ANSVSA-ul european. După o muncă asiduă, a fost dat publicității raportul privind reziduurile de pesticide în alimente. It is no surprise. 

Normal, produsele certificate ecologic "Organic foods showed a lower MRL exceedance rate compared to non-organic products (0.8% versus 3.1%)". Adică aveau și mai puține reziduuri. 

Slow Food Radio @SlowFoodHQ

All the day, local music, fresh insights....Slow Food Radio


luni, 22 decembrie 2014

O urare de la DC Communication...Craciun happy

O cântare de la echipa DC Communication....enjoy improvisation LINK...fun....Tonul îl dau Crenguța și Doru....


Poti obliga pe ceilalti sa faca magiun dupa o anumita reteta?

Articolul referential, AICI. Eu sunt de partea d-nei Stanciulov in lupta pentru a obtine recunoasterea standardului, si anume ca "magiun" sa fie scris numai pe acele produse care sunt preparate intr-un anume fel. Sunt extrem de apropiat de fenomen, inca din anul 2007, prin proiectul "Targul Taranului", si actitivitatile miscarii Slow Food. Insa ce doreste dinsa este sa impuna un standard de fabricatie pentru magiun, obligatoriu pentru oricine ar realiza un produs pe a carui eticheta sa stea scris "magiun". De aici se deschid nenumarate consecinte. Ce anume poate fi etichetat drept "unt"? Ce anume poate fi etichetat "cascaval"? In fapt SONIMPEX doreste de reteta sa fie recunoscuta ca specifica. Pentru ca o anume reteta are drept consecinta cum anume denumesti produsul, preparatul. Pe de o parte sunt de acord cu dinsa ca nu poti numi "magiun" orice si oricum, dar nu ar trebui sa decida piata? Nu impunem bariere ne-comerciale? Cine va duce la succes sau la faliment o afacere care vinde mustar pe care scrie "magiun"? Sa gandim prin prisma consecintelor, a absurdului.

Pe de alta parte, discutia este despre protectia marcii inregistrate, o problema care este in alt registru. Cred ca refuzul OSIM este determinat de faptul ca "Magiunul de Topoloveni" este deja recunoscut european ca IGP, Indicatie Geografica Protejata.

Ceea ce exclude posibilitatea inregistrarii ca marca la nivel national sau european, este o situatie prevazuta in Regulamentul european.

Apararea unei retete se face prin marketing, comunicare, crearea unei marci colective cu caiet de sarcini. Marca colectiva inseamna o asociatie de producatori. Ceea ce SONIMPEX nu a reusit sa stranga.

Lupta SONIMPEX este de fapt cu competitia, cu competitivitatea. 

De ce s-ar ralia alti producatori luptei celor de la SONIMPEX, care restrange drastic posbilitatea de a numi "magiun" orice? Poate doar dorinta de exclusivism, insa economia romaneasca este dominata de copycat.

Premisele articolului sunt corecte, daca ai volum si nu ai calitate, marci, inseamna ca nu evoluezi. Suntem insa in Romania, nu-i asa, unde domina copiatul.

Articolul sursa, scris de dl. Victor Bratu, AICI


Bucuria sau bomboanele moldovenești

La metrou la Piața Unirii (c) Tiberiu Cazacioc
*Bucuria. Cred că aceste magazine de proximitate subterană, de la metroul bucureștean dar și din mall-uri, sunt un proiect antreprenorial de nișă. A început acum câțiva ani, timid, cu un magazin la suprafață, chiar al fabricii. A cedat nervos, era undeva pe str. Batiște. De câțiva ani este în mall-uri. Și subsoluri. Dar bomboanele sunt interesant nostalgice. Bomboanele noastre, de același gen, pe lângă faptul că erau și puține ca sortimente, s-au pierdut. Să ținem deci la alea moldovenești. Nu am încercat tabletele de ciocolată, care, la mărimea standard, costă 6,5 ron sau chiar 7 ron. O să încerc să văd dacă chiar bat la gust, la prețul acesta. Alte ciocolăți.


Mix de 20 lei (c) Tiberiu Cazacioc

duminică, 21 decembrie 2014

Ivan Turbincă la București

*Tabacioc. Prin perindările mele sunt atent la branduri locale. Dacă nu facem arheologie cât am vrea, măcar să capturăm istoria și trendurile. Aici, la Sala Dalles, recent deschis, un magazin de tutunuri, în centrul orașului București. Unde ați mai auzit despre tabacioc? În povestea clasică a lui Ion Creangă despre Ivan Turbincă, un hâtru muscal (rus). Decizia lui Ivan Turbincă, la sosirea sorocului biologic, de a rămâne sau nu în Rai a fost determinată de posibilitatea de a avea sau nu acces la băutură, femei și tutun? Vokda iest? Tabacioc iest? Dacă nu a primit răspunsuri favorabile la poarta Raiului, Ivan Turbincă a refuzat Raiul. Și a ales Iadul?


Tabacioc (c) Tiberiu Cazacioc

Vreti sa preparati cola open source? OpenCola?

Cautam pe net raspunsul la intrebarea: "Putem breveta o reteta de preparat culinar?". Evident am gasit toate dezbaterile posibile despre reteta Coca-Cola. Care nu este protejata prin patent, ci drept secret comercial. Si am dat peste...? OpenCola, adica Cola open-source.





Gastronomical hunt in Bucharest: new @Starbucks coffee-shop in Bucharest

*Starbucks and Foursquare an amiable divorce. In west, the two have joined their forces in the last years, to offer promotions to those who do check-in with Starbucks. Now the coffee providers announced they will develop their own system of incentives. How come? After 70% rising of mobile payment because of the cooperation with Foursquare, now dead? How come...? SEE HERE in Business Intelligence.

(c) Business Intelligence
*Maybe you have heard, a new venue Starbucks have opened in Bucharest, in the premises of Hanul lui Manuc. Saturday on the 20th of December, I have passed by. It seems that they succeed to magnetical attract young adults, teenagers, like everywhere in the city. The coffee bar is full of people at around 18:00 clock. 

Hanul lui Manuc, Bucharestm, new venue (c) Tiberiu Cazacioc

Un blogger gastronom la Divan, cafea și impresii

La Divan (c) Tiberiu Cazacioc
Ați încercat vreodată salată de portocale cu ceapă și ulei de măsline? Divan rămâne preferința mea de București în ce privește preparatele culinare ce țin de bucătăria cultă turcească. Am coborât dinspre Universitate către restaurant, pe Smârdan. Dacă nu ați fost niciodată la restaurantul Divan, încercați în str. Franceză, București, centrul istoric. Cel din Floreasca mi se pare departe. Evident, ambianța și preparatele sunt similare. Decorațiunile sunt perfecte, îmbinate funcțional și coloristic. Prețurile par a fi mai mari cu 35%. Însă merită să premiați conceptul. 

La intrare în Divan te așteaptă un panel de deserturi, frumos separate pe tipuri. 


Echipa de șoc este din plin dotată cu personal. Suficienți ospătari ca să te servească.

La Divan, management meeting (c) Tiberiu Cazacioc
Încercați, chiar dacă pe fugă, o cafea turcească. Felul în care este ambalată mi se pare interesant și adaugă o valoare care justifică prețul. Este un truc, însă de bun gust. Și de bun simț. Ceașca de cafea este pusă într-un ansamblu de cupru, cu capac și cu o bucată de rahat alături. Ar fi mers un pahar de apă, completul ideal turcesc. Însă gazdele au oferit un ceai la păhărel, din partea casei, ce mi-a potolit cu fierbințeala lui, setea.

Modelul economic impune niște rigori, elemente de eficiență. Divan nu oferă apă plată turcească așa cum nu oferă sucuri carbogazoase turcești. Eu sunt un nostalgic și apa plată de prin Istanbul, vândută de puștii turci, îmi bântuie amintirile. 

Ca și la Meze, cu specific grecesc, un local concept al acelorași proprietari, am înregistrat aceeași lipsă de acolo, vinurile locale. Nici la Divan nu sunt oferite vinuri turcești. Spun asta pentru că am participat la un eveniment-degustare la Istanbul, am în proprietate un catalog impresionant al producătorilor de vin in Turcia. Deci vinuri există și sunt din multe soiuri de struguri locali.

Cafeaua matrioska (c) Tiberiu Cazacioc

Cafeaua ascunsă (c) Tiberiu Cazacioc

Un ceai fierbinte minunat (c) Tiberiu Cazacioc


vineri, 19 decembrie 2014

Corporate Santa Claus and his/her gift

Photographs from interwar period of Romania, from Bucharest. An anthology album based on the Nicolae Ionescu and Iosif Berman photographic works. LINK.