sâmbătă, 22 noiembrie 2014

Branza de burduf in Google Cultural Institute #preservation #food #biodiversity #arkoftaste #slowfood 

Toată familia Istrate de la Fundata, Brașov, oameni care au contribuit la râspândirea mișcării Slow Food în România, se află în galeria Google Cultural Institute. Desigur nu uităm de nici de familia Popoiu de la Bran. Dar acum punem lumina pe brânza de burduf și ai lui Istrate. 

Ark of Taste este un proiect al Slow Food de salvgardare a alimentelor si speciilor pe care de disparitie. Fiecare țară cu convivium-uri și-a înscris în Ark of Taste câte ceva. Google Cultural Institute a pus la un loc, împreună cu Slow Food, toate elementele de patrimoniu gastronomic, în colecție media, în Internet. 









vineri, 21 noiembrie 2014

Premiu 1 milion de euro, food scanner

The Horizon Prize for a Food Scanner will be awarded to a mobile solution that analyses precisely, quickly and efficiently food composition, nutrition facts and potentially harmful ingredients such as allergens. It should also be able to provide feedback to users regarding their health and lifestyle.




Paliștan și Slow Food Brusturoasa Palanca

Încercați un produs alimentar țărănesc inovativ, cârnatul de păstrăv. Căutați standul Ionela Paliștan la târgul de la ASAS (Agronomie, București, în zona hotelului Pullman/World Trade Center). Obțineți o reducere dacă îi spuneți doamnei Paliștan că  ați aflat de produsul său din acest articol. Dar mai întâi gustați cârnatul și apoi cumpărați. 




joi, 20 noiembrie 2014

Cu ochii pe țepele din coșul de cumpărături...sau mercurialul societății civile

Mă gândeam și eu mai demult, ce ar însemna să fac o bază de date cu prețurile la legume și fructe din piețele urbane de proximitate, pentru comparare. Azi s-ar putea realiza o aplicație mobilă. Uite că APC România face un coș al cumpărăturilor, ca să știm ce și cât ne costă. 

Așadar astăzi vă propun încă un prilej de reflecție, prilejuit de această inițiativă aparte a APC România (dacă vreți să fiți susținători, merită, încercați aici). NOTĂ: Este o organizație non-guvernamentală, de utilitate publică, grassroots, condusă de un profesor de la ASE. Deci nu este o chestie cu politicieni, cel puțin din ce cunosc eu până acum. Și această APC România a început, mai consistent și consecvent, de anul trecut, să ne apere drepturile. Chestia cu coșul de prețuri și urmărirea lui, poate aduce scăderea unor prețuri. Este un mercurial susținut de societatea civilă.

Butul afumat de porc domină Italia

Ce aflăm din această imagine de ofertă tipică într-un magazin italian? Că nu există parizer, cremvurști, salam Victoria, etc. Produsele afumate sunt produse de calitate, învechite. Produsele proaspete din carne tocată mecanic, fac bani din produse slabe. La români. 




miercuri, 19 noiembrie 2014

AGRO TV Network

Până acum am participat la două dezbateri la AGRO TV NETWORK, cu Rareș Hăbeanu moderator. La prima am fost împreună cu dl. Ion Toncea, Coordonator agricultura ecologică al INCDA Fundulea, pentru o discuție despre produse bio, ecologice. A doua participare mi-a prilejuit reîntâlnirea cu dl. Cosmin Zidurean, într-o disucție despre risipa de alimente, food waste.

Bergotto. Bergamota și sucul

Unul din produsele locale interesante, despre care am auzit atâtea este bergamota. O combinație de lămâie cu grapefruit. O specie locală, aproape, din Italia. Și o gamă de sucuri acidulate bazate pe această localizare. Nu căutați în România ceva similar, să zicem în ce privește soiurile de mere. Mai durează. Sucul BERGOTTO, pe care l-am găsit la Salone del Gusto, costa 1 euro, 0,25 ml să dai o dușcă.










marți, 18 noiembrie 2014

De unde vă luați antibioticele? Din magazinul de alimente?

Astăzi este Ziua Europeană a Informării despre Antibiotice . APC România susține proiectul european

"Rezistența antimicrobiană ucide 25.000 de oameni în fiecare an în Europa. Utilizarea antibioticelor nu ar trebui să fie un prim gest reflex pentru oameni atunci când sunt bolnavi, dar același principiu trebuie să se aplice pentru animalele de fermă, de asemenea."

Lupta contra antibioticelor folosite la animale este o luptă mai amplă care are și o componentă politică, americanii au mari probleme în domeniu. 



“Cea mai bună practică este să se reducă utilizarea antibioticelor pe animalele care vor ajunge în farfuriile noastre. De exemplu, Danemarca a redus utilizarea antimicrobiană cu 90% în 13 ani.”

“Trebuie să administrăm antibiotice doar animalelor bolnave și să le excludem pe cele sănătoase. Mai mult, acele antibiotice de care avem cea mai mare nevoie pentru a vindeca oameni, nu trebuie folosite pe animale dacă vrem să diminuăm rezistența.”, a declarat Conf. Univ. Dr. Stanciu Costel, Presedintele APC Romania.

“În afară de a utiliza cât mai puțin antibioticele și de a urma câteva sfaturi acasă - cum ar fi gătirea cărnii bine - putem face ceva mai mult în calitate de consumatori. Deci, există o nevoie reală ca planurile Comisiei Europene să fie revăzute, deoarece în acest moment acestora le lipsește ambiția.”

“Nu este prea târziu pentru a dezamorsa această bombă cu explozie întârziată a rezistenței la antibiotice, dar este nevoie de remedii dure, și repede.”

Piazza della Pizza, Asociatia VERACE Vera Pizza Napoletana

La Torino, la Salone del Gusto, au fost reunite într-un cadru mai multe inițiative de păstrare a tradiției de preparare a unor produse street food. Aici vă prezint vera pizza napoletana. Care sunt observațiile pe baza imaginilor, vedeți mai departe. Dar trebuie să vă spun, nici Pizza Hut nu ajunge la acest nivel. Iar în România, nici vorbă. 

- Decalogul adevăratei pizza napoletane, pe care îl primești ca o poveste însoțitoare, pentru a înțelege de ce și cum trebuie să diferențiem produsul de calitate;
- Cele 10 reguli sunt chiar diferențiatoare;
- Vizualul cu maeștrii bucătari care jonglează creativ cu diferite elemente de compoziție ale pizza;
- Brânza folosită la pizza respectivă este brânză DOP (Denumire de Origine Protejată);
- Scaunele din hârtie presată;
- Cuptorul, chiar cu lemne, la vedere.

















Câte feluri de ceapă au românii câte italienii? :(

(c) Tiberiu Cazacioc, Salone del Gusto, Torino 2014

StevieElle, îndulcire cu stevia, fără zahăr. STEVIA rebaudiana Bertoni

SteviElle. Am fost în practică la Târgul de Turism al României. Cu treabă, deci, dar am dat și peste subiecte interesante, din domeniul gastronomiei. Sau al industriei alimentare. Dar și mai precis, al inovației în domeniul hranei. În marja TTR 2014 s-a petrecut și târgul HORECA. Adică oferte de produse și servicii pentru hoteluri-restaurante-baruri. Surpriza a fost aceea că la un loc cu standurile despre cafea, mărci și aparte, am găsit un produs nou, pregătit de români, pe bază de steviaEste din familia șteviei, după părerea mea.
- Este un îndulcitor natural, din plantă, care nu creează dependență; 
- Planta din care se extrage sucul dulce crește în Paraguay;
- Este combinat cu arome naturale, cafea, etc., pentru respectarea principiului;
- Sortimentele produse sunt siropuri cu arome pentru HORECA, dar și pentru retail, părerea mea;
- Pliculețe pentru băuturi la pahar, din substanță obținută prin liofilizare.
- A fost testată la IBA și au folosit analize complexe senzoriale cu specialiști.

Am stat de vorbă peste jumătate de oră și am ajuns la concluzia că produsul este ok, oamenii sunt ok, ideea este deosebită. Până când realitatea mă va contrazice, vă provoc să aflați mai multe, poate nu am dreptate. 

Ce este interesant este că în România nu avem un eveniment/evenimente în care să se prezinte produsele alimentare inovative. Genuine, gândite de români.






luni, 17 noiembrie 2014

Noile reguli privind promovarea produselor agricole, publicate

Calitate, diversitate, tradiții importante? O nouă victorie instituțională pentru politica de calitate susținută de Uniunea Europeană. Adoptarea formală a noilor reguli privind promovarea produselor agricole. Axa principală este produsul de calitate. Ceea ce nu veți regăsi în discursul funcționarilor din România sau al industriei alimentare locale. Ce înseamnă asta, vedeți în final. 

Ce spune dl. Hogan, noul comisar pentru agricultură? Subliniez conceptele cheie, care nu fac parte din programul politic al MADR, nu sunt pe agenda publică a României. Pentru că România este încă un teritoriu al mimetismului și al cantității. Asumate prin politica publică. 

"One of the Union’s strengths lies in the quality and diversity of its agri-food products. We have seen steady growth in our exports in recent years - to 110 billion EUR - and I am optimistic that the agri-food sector can be an important motor for creating further jobs and growth within the European Union. In today's competitive environment, I am convinced that the new promotion regime and the trebling of the dedicated budget (to 200 million EUR a year) will boost our medium-term capacity to find new markets, diversify existing ones and explain to consumers in Europe and around the world the standards of EU agricultural products, as well as the great traditions and diversity available within the EU."

Ce înseamnă asta?

- un buget de promovare pe terțe piețe, mai mare, de la 61 de milioane la 200 de milioane de euro;
- un slogan comun "Enjoy, it's from Europe";
- mai multe produse ce pot fi promovate, precum pâine, paste făinoase;
- reducerea co-finanțării naționale, deci ridicarea proiectelor la nivel comunitar... 

duminică, 16 noiembrie 2014

#vinolavot


De unde vine cuvantul brat și de ce iubim cârnățăreala? #vinolavot

Mergeți la vot, cu cine votați? 

În industria alimentară se folosește un amestec de carne în umplutura pentru mezeluri, cu denumirea de brat

Căutând imagini am dat peste bratwurst. Ideea ar fi aceea că nu știm cum anume s-a răspândit metoda afumatului cărnurilor ca procedeu de conservare, dar cârnații sunt o invenție românească? Sau nemțească? Cu cine votați?









Cu cine votati? Ooooo ce impresie artistica! @AUDI_Romania @BMWRO #vinolavot....







Slow life la americani! Slow life against Black Friday in America

New York Times
Trăiți o viață de tipul slow life? De ce există Black Friday de Thanksgiving Day acolo și aici? Fiți diferiți, gândiți diferit, ieșiți din rânduri. Gândiți "lateral"! Sau out-of-the-box. 

În America s-a născut un contra-curent. Magazine care anunță că nu țin deschis pentru shopping de Thanksgiving Day. Pentru că mai important este ca angajații lor să fie împreună cu familiile lor. Probabil că există și alte calcule, de exemplu unul fiind acela legat de costurile salariale și de operare, ce sunt mai ridicate versus vânzări. Dar varianta cu beneficiul social a făcut înconjurul publicului. Și poate da greutate concepției că viața este mai importantă decât cash machine, cash cow.