miercuri, 9 iulie 2014

Agricultura industriala si justificarea nevoii

Citind cu amuzament despre încercările MADR de a face ceva, cu un grup de lucru, începând de anul trecut 2013, cu privire la risipa de hrană, am mai răsfoit încă odată raportul oficial al UE. Oamenii se chinuie să se afle cum pierd ei materii prime. Doar faptul că oferă 3 cârnați la preț de 1, se vede cu ochiul liber că este unul din motivele pentru care se pierde hrană, la consum. 

Este strigător la cer faptul că, în spațiul public agricultura industrială și avocații securității alimentare, cer subvenţii care se duc în lanţul alimentar, dar nimeni, aproape nimeni nu le cere responsabilitate socială. Cum este posibil ca în lanţul de producţie să se piardă atât hrană? Și de ce să contribuim la profitul lor, pentru ca, chipurile, ei să potolească foamea mondială? Cauzele sunt altele, raportul le spune.


....Întrucât în fiecare an în Europa o cantitate tot mai mare de alimente sănătoase și comestibile – conform mai multor estimări, până la 50 % – se pierde de-a lungul lanțului alimentar, inclusiv până la consumator, transformându-se în deșeuri....

Nou DOP: #Charolais

Gata, #Charolais este recunoscută ca brânză DOP. Brânza de capră „Charolais” se caracterizează prin complexitatea aromelor sale, prin densitatea pastei sale de culoare crem și prin textura sa moale, fină și netedă. Are un gust pronunțat, cu note vegetale (iarbă, fân, paie proaspete, ciuperci etc.), de fructe uscate (alune de pădure) și de unt, care vor apărea în cursul celor cel puțin 16 zile necesare pentru a fabrica și a matura brânza „Charolais”. Deci.  Ce brânză românească se poate ridica la această descriere poetică? Telemeaua?

Antropologia vinului, la MTR

Aseară, 8 iulie 2014, la MŢR, despre antropologia vinului. Totul a pornit de aici: "Bună, marți 8 iulie (ora 18, Clubul Taranului) sinteți invitați la cursul de închidere a anului academic "Pentru o antropologie a vinului" susținut de domnul Mihai Nicolae (oenolog) și domnul profesor Vintila Mihăilescu. Cele bune, Bogdan Iancu"







Vaca, automatul si angajatul

De ce nu poți bea un pahar de lapte de la automat? Iată cum văd povestea dozatoarelor de lapte. De obicei cumpărăm lapte de la magazin, din oferta industriei alimentare. Cu câţiva ani în urmă, pe piaţa românească au apărut dozatoarele de lapte. Pe ici, pe colo. Apoi în câteva galerii de mall. Iar în prezent se petrece o ofensivă la metrou. Deci.

marți, 8 iulie 2014

#Carrefour to exit India business

Sunt tari care se opun comertului modern ptr. ca ar putea anula micul comert...foarte bine fac #Carrefour, one the world's largest retail chains, is shutting its business in India less than four years after it opened its first store in the country. It currently operates five cash and carry wholesale stores in India. The French retailer has been exiting underperforming markets, including Sin...
Sent via Flipboard

Coliva, azi, in doua abordari postmoderne

Mancati la Violeta Dinca!
Merita...(Tiberiu Cazacioc)
Genială găselniţă laică. DESERT DE GRÂU. Aşadar. Simplificăm. Coliva este de mai multe feluri. De casă, cu variante regionale. Şi de fabrică. Şi asta în cel puţin 2 variante. #FRUFRU şi #CARREFOUR. Premiem ingeniozitatea celor de la #FRUFRU care au creat un produs scump şi reşapat, pentru o anumită categorie de cumpărători, mai libertarieni, produs care se numeşte...?

STG si produs traditional

Specialitate Tradițională Garantată și produs tradițional. Etica finanţării prin subvenţii europene a agriculturii ar trebui să fie împlinită prin produse alimentare de calitate, pentru consumatorii europeni, în general. Dar şi pentru consumatorii români, în special. Dacă subvenţiile se mută dintr-o parte în alta doar ca să obţină unii productivitate la hectar şi profit nereal, pentru comerţ intracomunitar, de unde ni se întorc produse alimentare procesate, nu o situaţie cam stupidă? 

Ca să dau și un pic de informație mai practică, simplific. Mai departe

#ZUZU. Americanii si recipientele lor minunate

Gradina bunicilor mei
de la Topolog (Tiberiu Cazacioc)
My precious...Bidonul ce poate fi ținut cu o singură mână. Este chiar așa o chestie de geniu? Pentru 99% din industria alimentară românească, da. Pentru #ZUZU nu? Ceva mi-a rămas întipărit în minte, din filmele americane, în scenele de bucătărie, de familie la mic dejun. Sau atunci când personajele din aceleași filme umblă fără somn prin casă și ajung tot la bucătărie. Și aici îl folosesc. Recipientul cu toartă, din plastic alb, din care toarnă. Lapte sau suc de portocale. Acel recipient este prezent în toate acele scene.....bidonul cu toartă.....

luni, 7 iulie 2014

Produs montan

Transhumanța? Produs montan? Am aruncat o privire şi pe la Comisia Europeană, să vedem ce mai face dl. Dacian Cioloş şi echipa sa. Şi am aflat că au muncit şi au adoptat actele delegate necesare, care de acum timp de şapte ani fac clară cum poţi folosi eticheta "produs montan". Este un mare ajutor dat şi României, deşi trebuie spus că suntem în urmă cu activitatea de marketing serioasă din parte mediului românesc. Sunt mai multe acte delegate adoptate. Citiţi şi aflaţi. Cadrul legal european, NOU, aici LINK Câteva extrase mai jos. Acum să te ţii de adevăr sau de minciună?

Cu scopul de a evita inducerea în eroare a consumatorilor, ar fi oportună clarificarea utilizării mențiunii „produs montan” în cazul produselor de origine animală. În cazul produselor obținute de la animale, cum ar fi laptele și ouăle, producția ar trebui să aibă loc în zone montane. În ceea ce privește produsele obținute din animale, cum ar fi carnea, animalele ar trebui să fie crescute în zone montane. Dat fiind faptul că fermierii cumpără adesea animale tinere, acestea trebuie să petreacă cel puțin ultimele două treimi din viață în zone montane.

Transhumanța, inclusiv transhumanța între pășuni din zone montane și nemontane, este practicată în multe regiuni ale Uniunii, pentru a se profita de disponibilitatea sezonieră a pășunilor. Această practică asigură conservarea atât a pășunilor de altitudine, neadecvate pentru pășunatul continuu, cât și a peisajelor tradiționale, create de om, din zonele montane. Transhumanța prezintă de asemenea avantaje directe de mediu, reducând de pildă riscul eroziunii și al avalanșelor. Prin urmare, pentru a încuraja practicarea continuă a transhumanței, ar trebui autorizată aplicarea mențiunii „produs montan” și pe produsele obținute din animale transhumante care petrec cel puțin un sfert din viață pe pășuni din zone montane.

Mall vs. "circul foamei" Cum fac românii cumpărături?

Ce loc a ocupat mall-ul în viața românilor cărora li se pregăteau "circuri ale foamei"? CBRE a dat publicităţii un studiu periodic, interesant, despre comportamentul consumatorilor în ce priveşte centrele comerciale, să le zicem mall-uri (mulțumesc doamnei Laura Bencze, șefa cercetării la CBRE, pentru studiu). Mall fac parte din formatele care aduc bine dar și rău, cultural. Studiul este global, include deci și România și românii. Trebuie să spus că a sondat comportamentul conaționalilor noștri în legătură cu achiziția de non-food, produse non-alimentare. Desigur, raportul este scurt dar ne arată că mall-ul este un complex de socializare. Că suntem parte dintr-un grup restrâns de consumatori localizați național, care mai mult se afișează, decât șopează. Deci.

sâmbătă, 5 iulie 2014

"Mujahedinii" legumiculturii romanesti si arma lor secreta

Dor de Gust? Este pe bune? Mă întreabă dl. David Contant, maestru bucătar, cu ale cărui idei uneori m-am suprapus: "Hi Tiberiu. What do you think about this? Is for real?". Este vorba de proiectul AGRICOVER, Dor de Gust, AICI. Voi ce părere aveți? Un super mega business integrator, a reunit mai multe forţe din legumicultura industrială românească, le-a pus în situația să se organizeze și să își standardizeze oferta, și să livreze la supermarket, legume. Am nişte opinii, mai departe dau din carte.

marți, 1 iulie 2014

Gata, incepe o alta generatie

Licenta foto-video Bogdan Catalin Cazacioc

ZAM-ZAM, mirodenii si preparate iraniene

Ivan campionul si Hogea primarul,
la Rowmania Tulcea (Tiberiu Cazacioc)
Vă plac excursiile prin ofertele exotice de mirodenii și alte ingrediente? Din Iran? Despre diversitate și alternative discutăm mereu și scriu mereu aici. Pentru că așa cum diversitatea este acceptată în lumea noastră, în ce privește indivizii umani, de ce ar trebui să sugrumăm diversitatea în hrană, nu numai la gătit, dar mai ales în sursele de hrană? Vă propun, pentru cei ce sunteți în București, aveți drum pe Calea Moșilor spre Bucur Obor, sunteți curioși cu privire la produse alimentare mai deosebite, sunteți sâmbătă-duminică prin preajma zonei................

luni, 30 iunie 2014

#Cucuteni plus #MEGA IMAGE = Gusturi romanesti

Harta culturii Cucuteni-Trypillia, Wikipedia
Aceasta este o deconstrucţie anticonsumistă! Așadar: Produsele procesate oferite de #MEGA IMAGE sunt expresia unor tradiții românești de peste 7.000 de ani? În piaţa produselor agroalimentare există mărci şi branduri. Mărcile de produse alimentare procesate sunt mărci locale, mărci naţionale, mărci internţionale. Cele private pot fi un hibrid de local cu internaţional. În ultimii 2-3 ani, mărcile private, proprii, ale lanțurilor de magazine, au crescut ca volum. Analizele spun că muşcă din cota de piaţă a internaţionalelor-multinaţionalelor. La 2 ani de la lansarea curentului Gusturi româneşti, câteva observaţii.
  • Grafica folosită este o derivaţie din formele, culorile şi elementele grafice specifice culturii Cucuteni-Trypillia, Wikipedia AICI
  • Cultura Cucuteni-Trypillia a existat în intervalul 5500-2750 î.Hr.
  • Marca propusă de #MEGA IMAGE, sugerează consumatorilor educaţi, o legătură cu un filon tradiţional multimilenar

Doar că România, românii şi gastronomia românească, au o vârstă istorică mai mică, până în 200 de ani. În nici un caz, produsele alimentare propuse de #MEGA IMAGE, fundamentate chipurile pe cultura Cucuteni, nu au nici în clin, nici în mânecă, cultural, cu tradiţiile multimilenare. Existau paste făinoase în cultura Cucuteni? Zacuscă? Miere? Lactate precum smântâna? 




Despre Dobrogea, lapte de oaie si lactate: #ARTESANA

Peretar din zestrea bunicii Alexandrina Chiujdea
casatorita Radu (Topolog, 2014, Tiberiu Cazacioc)
De oaie ce mă leagă? În primul rând, bunicul. A fost țăran mijlocaș, avea peste 300 de oi. Căsătorit cu o fată de origine de la Bran, Alexandrina, neam de mocani emigrat în Dobrogea, el fiind buzoian, contextul l-a stimulat. Mai tragică a fost presiunea asupra lui ca să intre la CAP cu totul, și cu oile. Elena, un din fete, a fost dată afară de la școală de la Tulcea, un an, că de, aveau bani să se țină. Bunicii mei au avut șapte copii. Al doilea argument, Dobrogea și România, am fost și
suntem neam de oieri. Consumul de lapte de oaie și de lactate din oaie ar trebui să fie mai pregnant. Cu toate aceste puțini producători se încumetă la asta. Al treilea argument, practica culinară autohtonă. Vă spune Lăptăria lui Enache ceva? Chiar era un lactobar pentru boemi, aşa ceva nu mai găseşti. La Constanţa exista la piaţa Ovidiu o plăcintărie, în perioada comunistă, un local mare, care oferea patiserie, cu cuptorul la vedere şi însoţită de iaurt de oaie. Al patrulea argument, pasiunea mea pentru Turcia şi cultura culinară musulmană. În cele din urmă, credinţa mea că trebuie să avem în ce privește hrana, noi românii, parte de diversitate. Unde este deci laptele de oaie şi unde sunt minunatele sale derivate? Un producător local pare să fi apărut la momentul potrivit și este singurul pe categorie. ARTESANA. Ce am gustat este bun. Imaginea în continuare, gustul, la dvs. în buzunare.




duminică, 29 iunie 2014

Bulgaria, o vizita la piata de legume si fructe


Curcubeu dupa ploaie la Ţareveţ
Dovlecei în paleta de culori, tomate roz, sezonalitate şi convivialitate. O piață de legume și fructe îți poate spune multe. Ce am văzut în acest sens la piața din Veliko Târnovo? Imagini și comentarii. NEXT.



sâmbătă, 28 iunie 2014

Etica în gastronomie: Contant nu este content

Restograf.ro
Cine este David în fotografia din articol? David Contant este un maestru bucătar care luptă, în România, pentru bucătărie de calitate, aş putea spune că luptă pentru etica în gastronomie. Citez doar un pic din el, citiţi mai departe, în Restograf.ro pentru a înţelege ce luptă duce, cu Gabriela Berechet şi Oana Bulancia alături, contra curentului. "Standardele implică o ierarhie a valorilor și a competențelor. Numai așa se separă cei buni de cei mai puțin buni. Cu cine se compară România în materie de standarde în gastronomie?" Chiar, avem și noi îndrăzneala să ne ridicăm din incultura restaurației românești?

Sfatul #20 pentru pastrarea biodiversitatii: sarbatoriti-o!

Anul acesta am ratat să vă ţin la curent, blame me! În 2014 Ziua Biodiversităţii a fost dedicată insulelor. Anul viitor, puneţi în calendar, va fi tot un 22 mai, o altă temă importantă. Participarea la diferite activităţi dedicate biodiversităţii, poate fi încă ceva simplu, practic, pentru a salva cultura din jurul nostru, de pierderea identităţii. Ce sfat am putea oferi deci, şi de ce, din cele propuse de Comisia Europeană? "Proclamată „Ziua Internaţională a Biodiversităţii” de către Organizaţia Naţiunilor Unite, ziua de 22 mai reprezintă ocazia de a sensibiliza publicul larg şi lumea politică, cu privire la biodiversitate, starea, mizele, ameninţările şi salvarea acesteia. În
fiecare an, se scoate în evidenţă o temă diferită: biodiversitatea şi agricultura în anul 2008, speciile exotice invazive în anul 2009, biodiversitatea şi dezvoltarea în anul 2010,biodiversitatea şi pădurile în anul 2011…Sărbătoriţi această zi participând la activităţi (expoziţii, conferinţe…) prevăzute pentru această ocazie. Sau organizaţi singuri un picnic bio, o plimbare pentru a descoperi fauna şi flora locale, un concert de muzică verde…" 

Pentru a afla mai multe detalii, consultaţi http://www.cbd.int/idb.


#CORA, veniti de luati biciclete sau carnati!

Patriotism sincer: salubritate cu tricolor
MINUS 25% LA CÂRNAŢI SAU MINUS 25% LA BICICLETE? A MÂNCA SAU A BICICLA? Cu puţin timp în urmă, cu privirea atentă la ce se mai întâmplă cu lanţurile de retail, la năzbâtiile pe care le propun consumatorului român, am avut parte de o surprinzătoare dramă comercială, dar şi de marketing, propusă publicului. 


Pe nişte panouri, #CORA aruncă în piaţă o copie modestă a unei campanii a concurenţei, un alt lanţ de retail, dar şi a altor două abordări din comerţul mare, din ultimele luni. "Dacă tot ai ajuns la cumpărături ia-ţi şi ceva de completare sau complementar". Cam ăsta era pivotul celorlalţi. Dacă mergi după alune ia nişte bere. Dacă cumperi o cabină de duş, ia şi un aspirator pentru partenera ta. Cam aşa ceva, reproduc din memorie. Dar ce a produs CORA, şi a rezistat puţin, este cam deplasat. Citiţi panoul. 

vineri, 27 iunie 2014

Gogoşari cu boab d struguri, d la Grci

Sarpe ucis, in Dobrogea, de nepasatori
Prefer murăturile. Adevăratele mărci private sunt mărcile românești ale industriei locale. Ies adesea la vânătoare de mărci locale, din mica industrie alimentară locală. Aria mea de preferinţă este nordul Dobrogei. La Greci, localitate de care mă leagă multe amintiri, am identificat acum câţiva ani, ceva. În această localitate de emigranţi italieni, un
antreprenor ajuns acum 2 ani primar, a investit în mica industrie alimentară locală. Forţă de muncă locală, produse locale, murături, dulceţuri, siropuri, prăjituri. Are nişa lui şi marca ANGELO este prezentă în magazinele din Tulcea. 

Prefer murăturile. Pentru analiză vă propun pe cele de gogoşari, cu ce anume în borcan? Ia vedeţi ingredientele în imagini.