miercuri, 5 februarie 2014

Despre risipa de alimente

Cum se face pâinea? Agresiunea pliantelor este ameninţată.

Da, chiar, cum se face pâinea? Răspunsul (uşor surprinzător) la această întrebare îl oferă Mircea Nicolae. Întâmplător sau nu, şi pe mine mă descurajează asaltul publicitar, asaltul pliantelor, asaltul pamfletelor de reclamă. Vrei-nu vrei, ţi se îndeasă pliante în cutia poştală. Mica mea revoltă locală, la bloc, s-a lovit de dezinteres şi de opinia preşedintelui asociaţiei de locatari. Care a spus că el vrea să primească pliante. Aşa că vedeţi viziunea lui Mircea Nicolae despre eşecul comunicării cu direct marketingului sau al valorizării lui. Cum se poate transforma agresiunea publicitară în metaforă. 

#FarmBill, ce aduce nou Obama?

Brunost, brânza maro

(c) Wikipedia Commons
Este o brânză din zer, tipic nordică. De-abia aştept să mănânc. În Norvegia.

Brunost or mysost (Norwegian), or mesost (Swedish), meesjuusto (Finnish), mysuostur (Icelandic), myseost (Danish) or Braunkäse (German) is a caramelised brown Scandinavian whey cheese. The Norwegian and German names mean brown cheese, and the others mean simply whey cheese. Another variant, made using goat milk, is referred to and sold as geitost (Norwegian for "goat cheese") or sometimes elsewhere as gjetost /ˈjeɪtoʊst/ (an older Dano-Norwegian spelling no longer used in Norway). Geitost is made from a mixture of goat's and cow's milk, and ekte geitost (real geitost) is made with goat's milk only.

marți, 4 februarie 2014

Indicaţii geografice (1)

DOP, IGP, STG
Ce marcă de calitate are "Magiunul de prune de Topoloveni"? DOP înseamnă Denumire de Origine Protejată. IGP înseamnă Indicaţie Geografică Protejată. STG înseamnă Specialitate Tradiţională Garantată. Acestea sunt semne ale unor produse de calitate. Pe partea politicii publice a autorităţilor din România, s-a făcut foarte puţin pentru a promova schema de calitate. Am început cu un verdict, sunt subiectiv. Dar astăzi vă spun despre acest subiect doar câteva lucruri. Comisia Europeană, hai să spunem Uniunea Europeană, practică o măsură de discriminare pozitivă, prin care susţine atât la nivel european, cât şi la nivel global, produsele alimentare de calitate. Îmi place să cred că produsele de calitate sunt produse de serie mică, nu de producţie industrială. Semnele lor, sunt cele afişate la începutul acestui articol. >>> continuă >>>

Lapte, legume şi fructe în şcolile din Europa...Comisarul Dacian Cioloş...

Să fim cu ochii pe ei! Poate este plictisitor de urmărit un comisar şi mai ales într-o conferinţă de presă, aici dl. Dacian Cioloş în 30 ianuarie 2014. poate nu, pentru că subiectul este interesant. Din anul 2016 - sigur, este poate prea departe - schema de distribuţie de lapte şi de fructe şi legume în şcoli, va deveni mai sofisticată, mai ambiţioasă. Va fi o provocare pentru autorităţile române să aducă diversitatea pe masa copiilor, în şcoli. Credeţi că le sunt suficienţi 2 ani de pregătire? Propunere legislativă AICI 

„Să mâncăm sănătos pentru a ne simți bine”

(c) DG AGRI, CE
Iată că recent Comisia Europeană a propus corelarea celor două programe de distribuire a laptelui şi a fructelor şi legumelor în şcoli, şi punerea accentului pe educaţie. Să trecem la exerciţiul de interogare şi reflecţie. Comunicatul de presă aici LINK

Poate aveţi copii la şcoală. Programul european susţine distribuţia de legume şi fructe în şcoli. Şi pune accentul pe educaţie. Deci?
  • Nu vă întrebaţi de ce în România se dau copiilor doar mere, ca şi cum cum acestea ar fi singurele fructe din producţia autohtonă?
  • Mai departe, de ce dau mere şi nu sucuri de mere naturale, salate de fructe, pere, guturi, căpşuni? Este greu, nu?
  • De ce nu este folosit acest mecanism pentru a cumpăra şi mai mult şi mai divers de la producătorii români locali şi conform sezonalităţii? Este greu, nu?
  • Şi acum ultima întrebare, CE pune accentul pe educaţie, credeţi că aşa ceva a fost principalul obiectiv al autorităţilor române, educarea tinerilor spre a consuma mereu fructe şi legume, nu doar în timpul programului?  >>>continuă >>>

luni, 3 februarie 2014

Despre Slow Food, de ce s-a înfiinţat? (1)

Slow Food este o organizaţie internaţională care îşi doreşte o lume în care toate popoarele să aibă acces la hrana potrtivită lor, bună pentru cei care o produc dar bună şi pentru planetă. Ca organizaţie non-profit pe bază de membri, Slow Food a fost înfiinţată în 1989 pentru a contracara dominaţia în creştere a fast food-ului şi vieţii moderne rapide, alienante, dispariţia tradiţiilor legate de producţia hranei locale şi pentru a încuraja oamenii să devină conştienţi cu privire la hrana pe care o mănâncă, de unde provine, ce gust are şi în ce fel alegerile noastre au impact asupra restului lumii. Slow Food consideră că  fiecare are dreptul fundamental de a se bucura de hrană de calitate, şi drept urmare de a fi răspunzător de apărarea moştenirii pe care o oferă biodiversitatea, cultura şi cunoaşterea ce fac această plăcere posibilă.

Campanie contra agriculturii familiale

(c) DG AGRI, EC
Avem de-a face cu un caz de responsabilitate socială corporatistă, dacă judecăm lucrurile în contextul patrimoniului cultural imaterial şi al agriculturii familiale. "Prea bun, prea ca la ţară!" Sigur, este un concept de reclamă bine articulat de la început (2012) până în prezent. Coerent, declinat pe toate produsele realizate de client. Mergând a la longue pe ideea, relativ subtilă, că produsele lactate de fabrică sunt la fel cu cele preparate de ţărani, în gospodărie. Ceea ce ne face să ne întrebăm. Este oare un preparat din lapte, realizat în aceleaşi condiţii ca un preparat de tradiţie realizat în gospodărie? Indiferent de ce v-aţi răspuns în gând, să mergem mai departe. Este un produs lactat de fabrică la fel de bun şi de gustos precum produsele lactate de calitate, din gospodărie? >>> continuă >>>

Cât polueaza agricultură? Romania şi dezvoltarea rurala în UE

Agricultura este una din activităţile care poluează. Sigur, veţi spune, ce activitate umană nu are efecte secundare, printre care şi poluarea? Aş evidenţia, folosind şi tabelul de mai jos, extras din Raportul anual privind dezvoltarea rurală publicat de CE, DG AGRI: 
  • de obicei atitudinea faţă de agricultură este una concesiv-permisivă, fiind aproape un tabu aspectul poluator 
  • aş pune în balanţă cât poluează agricultura industrială şi cât poluează agricultura familială
  • în context european se poate vedea cât poluează marile agriculturi europene
  • agricultura este un contributor la schimbarea climatică, cu emisiile sale de gaze de seră, are cota sa de responsabilitate

CAP Communication Awards 2013

Comunicaţi? Comunicaţi! Comunicaţi!!! Vă propun un subiect de reflecţie. Nu întotdeauna un breaking news. Premiile Comunicării CAP 2013 au fost atribuite în decembrie. Dar care sunt premisele. Plec de la faptul că a comunica în societate este obligatoriu. Este o obligaţie primordială a autorităţilor pentru succesul politicilor publice pe care le administrează. Este o
obligaţie a organizaţiilor, companiilor, a fiecăruia dintre noi. De aceea, o acţiune care întăreşte şi subliniază rolul comunicării, merită să fie scoasă în evidenţă. Facts. >>> continuă >>>

sâmbătă, 1 februarie 2014

Ghiţă Bârză de la Tălmăcel, o demonstraţie cu produse locale

Găsiţi în imaginile ce urmează un concept de prezentare de produse locale pe care l-am pus în practică în anul 2008. La Târgul Ţăranului Român, în Piaţa Amzei (Bucureşti), cu produsele tradiţionale şi contribuţia unuia dintre producători, dl.Ghiţă Bârză. Adesea am exprimat critici şi am ironizat felul cum sunt organizate pieţele volante din ultimii ani. Asta pentru că am considerat o piaţă volantă privată şi alternativă era promovarea produselor locale. >>> continuă >>>

Supă de căpşune cu cremă de bezea

Ce pregătiţi? Supă de căpşune cu cremă de bezea. Scanaţi cu un telefon şi o aplicaţie QR. Ideea nu este rea. Deşi este o comunicare de la MEGA IMAGE, retailerul agresiv, parte a lanţului alimentar industrial. Mai uşor cu.....:)




vineri, 31 ianuarie 2014

Sinicika sau dumbrăveanca, în Delta Dunării

Vă ofer o scurtă poveste despre oameni, natură, mediu. "Sinicika", corul din satul Mila 23, un proiect al comunităţii locale, încurajat de asociaţia "Ivan Patzaichin-Mila 23". "Delta Dunării, paradisul aproape pierdut" un proiect al organizaţiei "Salvaţi Delta şi Dunărea". Legătura dintre cele două poveşti? Pasărea numită dumbrăveanca în română, sinicika în rusa lipovenească. Sau albăstrica. Filmul, filmul vă rog >>> continuă >>>

Papură de Mahmudia, la Downtown Bucharest

Dintre subiectele dragi pe care le privesc de aproape, acesta este unul. Nu, nu imaginea din stânga de la MNAC. Citiţi în continuare. Ci folosirea resurselor locale din zonele care suferă de dezvoltare durabilă, pentru dezvoltarea unor mici afaceri. Legătura cu natura se poate face practic, prin materiile prime locale. Oamenii de acolo, precum Mariana Pohilcă, le pot folosi. O idee a unei organizaţii, Salvaţi Dunărea şi Delta Dunării, dusă mai departe de nişte oameni, din gură în gură. În filmul  >>> continuă >>>

Preparate din peşte...ca la Miadmar

Nu vă duc atât de departe, la Istanbul, pe strada Istiklal. Ci la noi, la Tulcea. Unde există o companie condusă de Dan Buhai (şi compania, dacă pot spune aşa), Miadmar HDP SRL care prepară produse din peşte, local sau din mare, cu respect pentru consumator. Asta este o sintagmă cunoscută. Dar am fost la ei la fabrică, am fost pe teren, am citit etichetele. Au participat alături de noi la Festivalul Internaţional al Bărcilor cu Vâsle unde am girat standul Slow Fish. >>>> continuă >>>

Saveurs d'Yveline, et in Arcadia ego...

Ziarul Financiar 29 ianuarie 2014
Ce ştiţi despre dulceţurile Saveurs d'Yveline? Ce amintiri cu Târgul Ţăranului, când îşi testau ei produsul alături de micii producători....Întâmplător totul are o legătură cu un articol din 30 ianuarie 2014. Am făcut miercuri 29 ianuarie 2014 o trecere în revistă a unor fotografii de pe un card de memorie. Unde au rămas, la întâmplare, imagini din mai multe perioade. Am răsfoit cu multă atenţie, câteva fotografii de la o ediţie din 2010 a Târgului Ţăranului (proiectul care a fost organizat de Asociaţia Grupul de Iniţiativă Radu Anton Roman, Slow Food Bucureşti Valahia Gusturilor, DC Communication). Despre Saveurs d'Yveline.  Despre aceste produse nu mai ştiam nimic. Dar uite că presa scrie cum au ajuns la 100.000 euro. >>> continuă >>>

joi, 30 ianuarie 2014

Slideshare.net, un instrument bun de promovare pentru Slow Food

Care sunt indicatorii de trafic, ce arată interesul pentru ce am publicat în Slideshare.net? Vedeți captura mai jos. Mulțumesc celor interesați de gândurile mele, puse pe hârtie și adesea prezentate în conferințe. Tot ce am scris si prezentat public în ultimii 2 ani este publicat în Slideshare.net, AICI. Este o aplicație de tipul social media (pentru cei ce nu au cunoştinţă de ea) în care îți poți publica prezentările, articolele, etc. Pe lângă blog, aveți și această resursă la îndemână, pentru a afla puncte de vedere privind agricultura și dezvoltarea rurală, precum și ale mișcării Slow Food în România.




miercuri, 29 ianuarie 2014

O să fie veselie....resetare de la 0

Din 2013, procedura privind atestarea produselor tradiţionale, în vigoare din anul 2004, a fost abrogată şi înlocuită printr-un ordin nou. Asta nu va scoate de pe piaţă nici un produs ca la mama acasă, ca la tata acasă, cu fainoşag, etc. Toate fiind produse ale industriei alimentare. SURSA ştire.

“În data de 11.11.2013 în Monitorul Oficial Partea I, nr. 688 a fost publicat Ordinul nr. 724 din 29 iulie 2013 privind atestarea produselor tradiţionale. Ordinul comun al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Sănătăţii şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

Atestatele eliberate anterior rămân valabile 9 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin. Eliberarea noului tip de atestat se face la solicitarea operatorului economic, după verificarea vechiului caiet de sarcini şi a spaţiului destinat producţiei, cu respectarea normelor impuse prin prezentul ordin.

La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 690/2004 pentru aprobarea Normei privind condiţiile şi criteriile pentru atestarea produselor tradiţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 938 din 14 octombrie 2004”.

Un peşte ameninţat cu dispariţia, un simbol de campanie al Slow Food Istanbul

Mi-a plăcut povestea cu peştele şi modelul de asamblat. În 2013 am participat la conferinţa Slow Food, Slow Fish Istanbul. Pentru organizaţia locală, de la început, s-a pus problema unui demers de salvare a unuia dintre importanţii, pentru consumul local, peşti. Se numeşte lufer sau lufar.