Câteva ştiri din presa economică (Ziarul Financiar) ne spun că doua mari conglomerate internaţionale din industria laptelui din România, suferă de câteva probleme. Iată ce spune presa şi ce întrebări nasc, la prima vedere. Să le luăm pe rând. Articolele Friesland Campina AICI, Danone AICI şi relocarea FrieslandCampina AICI.
1) Scăderea producţiei.
- Este acesta efectul unei canibalizări între uriaşi, pentru că toţi fabrică caşcaval Dalia, caşcaval Rucăr, telemea de vacă, de oaie? Sunt victimele non-diversificării?
- Consumă românii mai puţine lactate, produse lactate ?
- În coşul de lactate intră consum mai puţin de la producătorii mari dar mai mult de la mărci private?
- Este extinderea unor reţele, precum Lidl, o lovitură, pentru că aduc lapte din afară, din Polonia ?
- De ce campania cu Mihaela Rădulescu nu a dat cât de cât nişte semne de impuls ?
- De ce există o scădere mai mare la FrieslandCampina şi una mai mică la Danone ?
- Este acesta un semn bun pentru ca mica industrie alimentară românească să revină la masa românilor ?
- De ce nu se investeşte în trasabilitate, indicaţie geografică, pentru a stimula preferinţa culturală locală ?
2) Relocarea internă.
- Este o soluţie închiderea de fabrici? Se petrece parcă un joc de domino....
- Brânza moale de Ţaga a fost eliminată de FrieslandCampina, singura brânza moale din România, era o soluţie oprirea producţiei sau mai bine transferul producţiei altcuiva?
- Cine va lua locul în consum, ce producător, poate producţia locală, dacă multinaţionalele cedează?