miercuri, 2 septembrie 2015

Salvati mancarea voastra (acum 1)

De ce avem aceasta problema? Sau de ce uneori se aude discutandu-se despre asta? Pentru ca prea multa cerere artificiala de mancare inseamna prea multa agricultura, prea multa poluare, prea multa secatuire a resurselor, o lacomie mare a retailului care alearga dupa foarte multe profit, si mai ales o dieta nesanatoasa, care omoara oamenii prea devreme. Asadar puteti contribui la rezolvarea putin cate putin a unor probleme care la nivel societal dau batai de cap. I-ati vazut pe aia de se bateau din cauza gunoaielor nestranse? +Avram Fitiu +Tea Vasilescu +Violeta Bîrzescu +bogdan iancu +Nancy Samargiu 

 

Cap de miel la Istanbul

Chiar acum de dimineata +Andrei Udisteanu dau un semn despre  ce se mananca prin alte parti. Cu un pic de curaj si de aventura in sange, am fost o tura in vizita, prin Istanbul. Evident am cautat din mers lucruri +Zaharia Ioana ca de exemplu pravalii care ofera altfel de carne. De oaie, de miel. Do you look for these specialties?

(c) Tiberiu Cazacioc
 

marți, 1 septembrie 2015

Sa nu uitam celulita, de la Maggi? @knorr #knorr #Maggi

"Supele Maggi conțin de 80 de ori mai multă sare decât carne, supele Knorr conțin de 5 ori mai multă sare decât legume, iar supele fabricate în Vietnam conțin între 8 și 12 aditivi alimentari." spune presedintele APC in Romania, conf. univ. dr. Costel Stanciu.




Slovenia piata pentru produse traditionale romanesti?

Simpla punere pe masa a branzei de burduf, nu este suficienta. Producatorii au nevoie de mai mult decat o vitrina. 



Ca sa vedeti ceea nu ni se spune, aflati ca Slovenia are deja 22 de produse de calitate recunoscute de Uniunea Europeana, iar Romania doar unul. Asa putem masura rezultatele activitatii MADR din ultimii 11 ani, nu, din anul de gratie 2004 cand s-a instituit nefasta politica de recunoastere a produselor traditionale care nu sunt traditionale. 
 
Din comunicatul de presa aflam ce activitati si ce realizari a avut MADR in Slovenia. Ar fi fost si este interesant sa stim ce beneficii au avut producatorii participanti? Comunicatul de presa este centrat numai pe ceea ce a obtinut ministerul. Nu este rau dar pare unilateral. Nu ministerul era actorul principal, el a fost slujbasul care a scos in fata produsele traditionale romanesti. Asa cum in imagine nu vedem pe romanii nostri, ci functionari ministeriali. Ceea ce nu este rau in sine, dar nu sunt dansii eroii principali. Nu avem in comunicatul de presa, scopul, obiectivele, rezultatele. Pare ca produsele traditionale au fost doar un pretext pentru relatii politice mai bune cu autoritatile din Slovenia.

Umor involuntar cu Zewa Deluxe si tubul dizolvabil Aqua Tube

Dupa ce mananci. Cum adica "incearca"?  De cate ori ati citit reclama de mai jos pana v-ati dat seama ca sunteti invitati sa inghititi tubul pentru a afla daca este dizolvabil? Ce altceva inseamna "incearca singurul tub dizolvabil"? Sau cumperi hartia, o derulezi si apoi arunci tubul in w.c. sa afli daca se dizolva? Si daca nu vreau sa incerc tubul dizolvabil, nu cumpar aceasta hartie igienica, nu? Multe persoane nu au nevoie decat de hartie, ce daca tubul se dizolva? Si aici ajungem la misterul crearii unei nevoi. Este "inovatia" un driver suficient sa cumparam aceasta hartie?



Inca un (take) 5 to go pe str. Paris

5 to go pe str. Paris! Pentru ca zilnic pedalez, trotinez si merg la lucru pe str. Paris din Bucuresti spre birou, am urmarit falimentul celebrului magazin "La garaj" care mintea cumparatorii ca le ofera produse numai din Basarabia (cand de fapt ele erau si din Ucraina si din Rusia). Am urmarit cum si-au completat oferta, din disperare, si cu bauturi carbogazoase, si cu inghetata si cum trageau tigara de la tigara zilnic, lazy waiting consumers, in fata pravaliei. Mintind nu castigi, doar organizezi loterie. Construind pe termen lung, este posibil sa castigi.

Dar, cum v-am spus, au dat faliment cei de 'La garaj' si iata ca pravalia 'orice la 5 lei' aka 5 to go le-a luat locul. Incercati in drumul vostru cate ceva din magazin. Chestii de mancat dimineata la o barfa la kitchinetta de la birou: cafea, croissants, etc. 5 to go!

I-am surprins in 31 august, ca la rugby, la deschidere, pe cei care se ocupa de business. O cafea espresso, fara nimic, ca asa o beau, a fost pretextul pentru un mini-reportaj cu iPhone-ul meu 3GS.




CHAFEA - Consumer, Health and Food Executive Agency

CHAFEA este una din agentiile executive ale Comisiei Europene care se ocupa cu transpunerea in practica a unor programe europene precum Health, Consumers si Better Training Safe Training. De fapt BTSF este un program de pregatire a functionarilor publici (si a agentilor privati) din statele membre (ca Romania, chiar asa!) pentru a sti sa aplice legislatia comunitara sanitar-veterinara. Nu prin obtuzitate, minte ingusta si sacosa (nu am probe, dar mergeti in pietele urbane si intrebati) ci prin aplicarea pachetului de flexibilitate. In Romania exista putine exceptii precum DSV Brasov, agentii sanitar-veterinare locale care sa ajute producatorii sa se conformeze si sa obtina si pentru productie traditionala recunoasterea conditiilor specifice de productie.In filmul CHAFEA despre programul BTSF apar si sotii Tincutat si Dan Cismas, de la Ferma Topa. Dan este si vicepresedinte al Eco-Ruralis. 


marți, 18 august 2015

Refresh slow cu Observator gastronomic

Ce este mai frumos decat sa mergi pe teren sa vezi cum sa petrec lucrurile in ce priveste hrana. Revenim cu observatii noi, de la 1 septembrie. 2015. Ce credeati?



Sevis la Bucuresti

Cica la un restaurant din parcul Tineretului din Bucuresti se prepara si se ofera Sevis. 



A fost bun "cornul si laptele" la ceva?

Ca schema de redistribuire de beneficii sociale "Cornul si laptele" a fost inventata in perioada guvernarii Nastase. Bunul simt comun, populist, a sustinut de-a lungul timpului ca acest tip de suport alimentar: a) este necesar; b) aduce copii la scoala.

Ambele argumente nu au fost desfiintate de nicio analiza pe care publicul sa o ia in serios. Faptul ca painea si laptele ar fi esentiale si necesare tinerei generatii nu a fost o ipoteza validata de specialistii in nutritie. Alergii, intoleranta la lactoza? Alternative alimentare? Nimic.

Apoi sa ne uitam a abandonul scolar, pe segmentare demografica si sociala. Tot bunul simt, pe baza informatiilor vehiculate uneori, este ca abandonul scolar a crescut.

Oare ce ne spune studiul CRPE? Este comandat de TetraPak si nu este publicat in situl CRPE. 


duminică, 16 august 2015

Dragos Lumpan: Multumesc frumos & sa nu lasam armele jos :)

Ultima transhumanta - Un proiect din categoria Film/documentar, initiat de Dragos Lumpan 

"Crowdfundingul a depasit suma minima propusa!

Si trebuie sa recunosc ca au fost depasite si asteptarile mele! Asa ca va multumesc mult inca o data!
Mai sunt 11 zile de crowdfunding: ce facem? 

Eu propun sa continuam Transhumnata :) 

Intr-adevar suma minima propusa a fost usor depasita. Dar, dupa cum spuneam la descrierea campaniei: "Acum, mai e nevoie de aproximativ 15.000 euro pentru a finaliza filmul documentar... Ne propunem ca prin aceasta campanie de crowdfunding sa strangem minim 7500 euro (33.333 lei), urmand ca diferenta sa fie acoperita din economiile proprii si alte colaborari."

Pe pe crestemidei.ro/ UltimaTranshumanta am strans prima jumatate; daca in celelalte 11 zile ramase Transhumanta va mai strange ceva atunci va fi mult mai usor cu a doua parte "acoperita din economiile proprii si alte colaborari."

P.S. 1: Despre "economiile proprii" Vlad Petreanu a scris bine: "Dragoş Lumpan care a topit toate economiile familiei pentru acest proiect unic..." - Petreanu.ro
P.S. 2: Tot pe crestemidei.ro/UltimaTranshumanta  am explicat cu detalii de ce mai e nevoie de aproximativ 15.000 euro pentru a finaliza filmul documentar.

P.S. 3: Fotografia este facuta in Turcia, la ciobanii de la Marea Neagra. Nici ei nu au lasat armele jos :) Le-au pus pe masa pentru o fotografie. Si un ceai :)

P.S. 4: Recompensele sunt la fel de valabile si dupa depasirea planului :)"

marți, 11 august 2015

Masina de inghetata din nou la lumina.....

Un artizan al inghetatei si-a antrenat familia intr-o afacere ce parea acum cativa ani traznita. Masina de inghetata. Inca o confirmare, daca mai era nevoie, pentru familia Menghes. AICI la Ziarul Financiar.

Ecologie 100%, urmeaza Romania

Danemarca tinteste agricultura ecologica/organica dublata pana in anul 2020. La o emisiune recenta AGRO TV Newtork am prezis ca toata agricultura Romaniei va fi organica.

Surorile Biscuit consuma haggis....@biscuitstore

Este un preparat specific scotian, ce poate fi savurat doar in Insulele Britanice. Mai precis in Scotia. Pare a fi apropiat de "sloi", preparatul romanesc de maruntaie in seu de oaie. Haggis se pregateste din tocatura de organe de oaie. Este interzis in America. Pe bune, doar cateva articole mai departe. "The hunt for black market haggis", "Haggis imports have been outlawed in the US for more than 40 year".

Dar iata mesajul Adrianei si Roxanei, la subiect: despre 'biscuit'
 
Mai sunteti in vacanta? Norocosilor! Noi tocmai ne-am intors dupa o mica, scurta, rapida saptamana in care ne-am luat nasul la plimbare si picioarele la spinare, care pe la soare, care la racoare, iar din vacanta in Scoatia-cea-plina-de-castele-si-ploaie am adus povesti frumoase si inspiratie pentru noi retete delicioase.

Si, desi haggis s-a dovedit a fi chiar gustos pentru o tocatura de organe interne de oaie, cu seu si nucsoara, am preferat ca seria produselor inspirate de vacante sa se imbogateasca cu doua preparate mai usoare - cranachan, adica zmeura cu frisca si ovaz inmuiat in whiskey si placinte sarate. In imaginea de mai jos cele degustate in Edinburgh si al caror gust, aroma si textura vor sta la baza testelor de saptamanile viitoare.

Pana atunci insa vine Sf. Maria. V-ati gandit ca un mod bun de a spune cuiva la multi ani este un tort? Nu? Va stam la dispozitie.
    
Adriana & Roxana ❤ Biscuit.ro 

Produse traditionale pe stil nou, familia Istrate

Amicii nostri Ion si Marcela Istrate au atestat de produs traditional si conform noii reglementari, Ordinul nr. 724/2013 privind atestarea produselor traditionale ....

Ei sunt exemple pozitive....


Ce dese au devenit bacaniile

Un scurt overview in Ziarul Financiar despre bacanii, ca fenomen. Asa cum ieri, absolut intamplator si empiric am vrut sa vad cate pagini au bacaniile in Facebook. Băcănia, pariul start-up-urilor din comerţ, poate ajunge şi la vânzări de 1 mil. lei

Ocean Fish: Peste doar din import...un branci dat pisciculturii romanesti

Sa citim presa despre subiectele care ne intereseaza si sa spunem ceea ce presa nu spune. Ocean Fish lucreaza in totalitate cu peste de import. Sa lucrezi cu peste din import este ca si cum ai fi un retailer si aduce numai hrana din import sau doar tomate din Turcia. Ocean Fish prelucreaza 100% materie prima din import, vinde 20% in Romania si restul exporta. Le-o fi mergand bine dar nu este un model de afacere sustenabila.

Min. Daniel Constantin bate pasul pe loc: discutam mai incolo despre OMG

Iata ce spune min. Daniel Constantin despre OMG: ”Discuția nu a ajuns încă la maturitate în societate!”. Desi decizia privind cultivarea OMG este una nationala in acest moment la nivel UE, in realitate problema a devenit  unanimitatea. Producatorii doresc sa aiba unanimitate pentru a intra pe piata europeana. Acum au mai multe batai de cap, cu o Uniune care inseamna de fapt 28 de potentiale piete pentru OMG, dar si cheltuieli pe masura pentru crearea de piata. Ceea ce face ca efortul de marketing sa fie multiplicat, teoretic, cu 28. 

De aceea Romania temporizeaza si abordeaza pragmatic: sa asteptam validare unor OMG la nivel de agentie europeana si sa mai vedem dupa aceea. Sau, cu alte cuvinte: sa asteptam ce vor Monsanto et comp. Daca mai vor ei sa intre intr-o piata fragmentata. 

Scotia interzice culturile OMG

Ati fi crezut asa ceva? Desigur,Scotia nu este stat membru, dar va avea impact aceasta pozitionare asupra politicii nationale britanice in domeniu.

luni, 10 august 2015

Indigenous Terra Madre 2015

Slow Food Celebrates World Indigenous Day by Announcing that Indigenous Terra Madre 2015 Will Take Place in North East India This November
Representatives of indigenous communities from around the world set to celebrate their food cultures at an international meeting in Shillong
Indigenous Terra Madre 2015 (ITM 2015) – taking place from November 3 to 7, 2015 in Shillong (Meghalaya, India) – will bring together representatives of indigenous communities from around the world to celebrate their food cultures and discuss how traditional knowledge and the sustainable use of natural resources can contribute to developing good, clean and fair food systems.

The event is the result of a collaboration between Slow Food, the Indigenous Partnership for Agrobiodiversity and Food Sovereignty (Indigenous Partnership) and the North East Slow Food and Agrobiodiversity Society (NESFAS). Representatives of indigenous communities from Canada, USA, Mexico, Brazil, Colombia, Chile, Argentina, Peru, Paraguay, Nicaragua, Ecuador, South Africa, Egypt, Angola, Botswana, Uganda, Tanzania, Ethiopia, Kenya, Mali, Senegal, Mauritania, Morocco, Mongolia, Kyrgyzstan, Cambodia, Tajikistan, Australia, New Zealand, Solomon Islands, Vanuatu, New Caledonia, Fiji, Indonesia, Philippines, Japan, Papua New Guinea, Guatemala, Thailand, Laos, Malaysia, China, Russia, Ukraine, Germany, Norway, Sweden and the Netherlands will participate in the event. They will interact and engage with representatives from global agencies associated with the United Nations such as the International Fund for Agricultural Development (IFAD) and the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), international organizations, research bodies, scientists and policymakers, all of whom are increasingly turning their gaze toward Indigenous Peoples and their long-standing practices which help to maintain an ecological balance.

Legendele Europei? Food for you

La ce folosesc marcile de calitate. Inca o proba despre produsele cu marca de calitate europeana DOP. Pot ajunge micii acolo? Ma indoiesc si nici nu am vrea. Campania este finantata de UE si reuneste cateva din produsele de calitate italiene. Schema de calitate a UE pentru produsele alimentare, este unul din varfurile de lance comerciale ale Uniunii. Link AICI.

Cate bacanii exista in Facebook

Vreti sa va creati o pagina in Facebook si doriti sa va pozitionati? Atentie, se calatoreste gratuit si sunt multi in vagoane. Un curent inceput in anul 2007, cu premise la nivelul anilor 2004-2005, a derivat in proiecte gastronomice interesante. Unul de top fiind Bacania Veche a lui Marius Tudosiei. Cate bacanii exista acum, dupa 6-7-8 ani? Am trei selectii de prezentat



Mazilique cu no. 13 Kitchen Victim: Gem de zmeura pe fast forward

Victima a bucatariei, Cristina Mazilu si sparring partenera sa Morodan au rezistat unei noi experiente dramatice : Gem de zmeura pe fast forward.


Bacania Veche are program mediteranean in august @tudosiei

Este o situatie temporara, de vara. Pentru Marius si echipa lui. Un august binevenit.

Converse+Campbell Soup+Warhol

Ati vazut pantofii sport "branduiti" cu grafica supei Campbell? Supa Campbell a devenit celebra, fiind deja populara, cand Andy Warhol a preluat simbolistica grafica a produsului si a propulsat-o in miezul artei pop. Warhol a transformat Campbell Soup dintr-o marca de raft intr-un pop icon. Si o supa a saracului, la cutie de tinichea, intr-o celebritate artistica perena.


joi, 6 august 2015

Mai sunt 3 zile de sustinut "Ultima transhumanta"

Puteti adauga contributia dvs. la proiectul antropologic "Ultima transhumanta". Un documentar despre oierit si transhumanta. AICI.

 

miercuri, 5 august 2015

Magiunul de prune Topoloveni, un strigat pozitiv de disperare

Spune Bibiana Stanciulov, AICI, dupa validarea încă o dată a magiunului în Marea Britanie, că: "[...IPG este, n.m.] acreditare obținută fără a crea probleme vreuneia dintre instituțiile din România". Adică, în limbaj topolovenesc, fără să fie susținuți de cineva de la MADR, să zicem.

Este singurul produs alimentar romanesc cu Indicație Geografică Protejată, este singurul produs alimentar românesc care are marcă de calitate pe baza reglementărilor europene. Bibiana Stanciulov a investit atâta efort personal cu riscul, încât multă lume nu vrea să mai audă de magiunul dânsei. Problema este că avem de-a face cu o singularitate. Nicio politică publică nu a reușit să determine creșterea numărului de produse cu marcă de calitate europeană. 

Au trecut 7 ani de stat membru și dincolo de autosuficiența cu care ne lăudăm cu sarmalele și micii, cu numerel mare de produse tradiționale (au mai scăzut), dincolo de plăcerea cu care ne vedem în oglindă, chiar există produse alimentare de calitate românești? 

Olopainea, un inlocuitor de paine

Am primit o temă de cercetare privind o marcă, așa cum se face am realizat o cercetare documentară. Într-un BOPI (buletinul de proprietate intelectuală al OSIM), AICI, am găsit înregistrarea unei invenții, a unei rețete de pâine. O dedic lui Iulian Duțu cu Turtita fermecata, tuturor celor care fac pâine de casă, artizanală. 

 

Stiati ca? Despre marcile de calitate si produsele alimentare europene

A aparut o carticica tiparita de UE, despre marcile de calitate. De aici o puteti descarca. 


 

Cu bere si cu whisky, Dorel va ajungi la adanci batraneti

Ati tras o dusca intelectuala de dimineata, inainte de a purcede la treaba? Yahoo Foods ne spune ca berea si whisky-ul fac bine la o viata lunga. Nu incercati totusi sa va inecati tineretea in alcool, prea mult, ca strica. Limitele sunt problema. Ficatul este dilema. 

 

Sustine si tu ideea, "Ultima transhumanta"

Ati vizitat Crestem idei? Dragos Lumpan a publicat o carte reportaj despre aventura sa in ultima transhumanta, a avut o expozitie, a filmat sute de ore de documentar antropologic si etnografic despre una din practicile cele mai ancestrale ale omenirii, ce inca mai persista in Europa moderna. Cartea o gasiti AICI.

 

David si Goliat...Kaufland si L'Oreal

Un caz recent a determinat sa fie repusa in discutia situatia din comertul autohton, acolo unde retailul modern este deja ocupantul unei cote de 45% din piata. Kaufland a delistat, adica a scos din produsele vandute in lantul de retail, produsele L'Oreal. 

Pentru cei care stiu ce este Kaufland dar nu stiu cine este L'Oreal: un producator si vanzator de iluzii de frumusete. Analiza, mult muncita de Ziarul Financiar, pe care o puteti citi aici, este concentrata pe puterea pe care au capatat-o supermarketurile, prin "santaj", coercitie. 

Trei chestiuni sunt interesante:
- banii pe care ii face retailul sunt din discount-urile de intrare in sistem, pe carca producatorilor, este vorba de 20-40%;
- retailul este discretionar, el face legea in materie de produse locale, marci internationale consacrate, propriile marci private si isi impune marcile cand vrea si unde vrea;
- retailul a devenit un pericol economic, pentru ca este un Behemoth ce si-a depasit functiunile, impunandu-si modul de viata asupra societatii, oriunde ar patrunde.

marți, 4 august 2015

Small-Scale Cheese Production and Europe

De la Slow Food, câteva idei despre brânză și brânzari. Pentru că se apropie Cheese 2015.


At Cheese 2015, the issue of how to comply with European hygiene regulations while protecting local knowledge and traditions will take the spotlight
Tackling the issues of hygiene and flexibility for small-scale producers in the Food Hygiene Package is a topical issue given the plight of many small-scale food producers when it comes to overly stringent application of the rules. How can a traditional raw milk cheese be protected, while at the same time ensure consumer safety?
This issue will be discussed at Cheese 2015 (taking place in Bra, Italy, from Friday, September 18 to Monday, September 21) during the conference Small-Scale Cheese Production and Europe, on Monday, September 21 at 3 pm in the Biodiversity House.

vineri, 31 iulie 2015

Nou de la români: băutura funcțională @vodnar_dan @RCERomania @Digi24_HD

Acesta este tipul de inovatie asteptat de economia românească. Într-o competiție europeană de proiecte de inovare socială despre care am aflat de la Reprezentanța Comisiei Europene în România . 


O băutură de tip nou, funcțională, concepută de Dan Vodnar. Felicitări....Asta da, contribuție, nu competiția cu producătorii de carbogazoase....

Din ce? Deșeuri agro-alimentare, bacterii probiotice încapsulate, în butelii cu eliberare întârziată. 

PS: Vodnar este un nume predestinat?

 

 

Joburi de bucătar sau in social media? Incearca aici

M-am gândit: dacă Sabina Cornovac semnalează zi de zi în blogul ei joburi din social media, digital marketing, de ce nu aș interveni și eu cu niște joburi din restaurație? DE AICI.




 

Halele Carol sau lipsa unui obiectiv

Un proiect cu adevărat postindustrial. Cunosc zona Filaretului de prin anii 80, și am bătut-o și bătut-o la pas. Never heard of halele Carol. Dar este posibil ca autorii proiectului, din altă generație, din post-comunism, să cunoască mai bine. La deschiderea proiectului, inclus în Romanian Design Week, l-am vizitat. Nu mi-a spus nimic. The Ark, clădirea în care am lucrat 6 ani, este perfectă, un patrimoniu industrial impecabil repus în funcțiune. Lăsând deoparte ideea că preluarea drept pivot a halelor Carol ar fi ceva cool, nu am văzut acolo decât signalistică, o terasă cu bere și nici măcar bere Zăganu, ci una industrială. Post-industriala cere bere artizanală, nu? Plus o sală de film, amenajată cu de toate. Dar absolut nimic despre reinterpretarea locului, care fără sala de filme, ar fi doar un colt de centru vechi urcat pe dealul Filaretului. Intervenții soft și de suprafață. Bere și film. Cam atât. Prea puțin pentru o finanțare de la EEA Grants. Pentru că dacă scazi terasa, care este temporară și scazi și sala de filme, locul este plin de trecut, dar nu este plin de prezent. So?
 




Tomate "urâte" de la Suceava

Unchiul meu si-a dorit tomate din acelea inima de bou. Am cerut de la Suceava 5 soiuri de tomate si uite ce a iesit. Unchiul Traian nu le vroia crete, ca nu sunt frumoase, ci in format de inima de bou. Asteptam sa se coaca si va tinem la curent. 


 

Concurs de țărănisme cu vaza de flori: la ce folosea obiectul din imagine?

Ce să fie în fotografie? În Filantropica unul dintre momentele cheie mi s-a părut acela când, pentru a pune sub semnul întrebării caracterul interpretat de Marius Florea Vizante, pentru a-i distruge acestuia credibilitatea, profesorul jucat de Mircea Diaconu folosește un bilet RATB ca armă de luptă. Contra-opinentul său, interogat cu privire la ce folosește acel petic de hârtie, fiind un băiat de bani gata, nu știe răspunde. "Deci habar nu are despre cum își duc viața oamenii obișnuiți și uite cum vrea să îl distrugă pe bietul profesor"

Nu avem un astfel de propunere care să pună în balanță binele cu răul. Doar că, în călătoria la țară, în Dobrogea, din iunie 2015, am văzut în curtea unchiului Traian, "montajul" de mai jos. Care este funcția de bază a recipientului devenit vas de flori? Si-a perdut functia de baza si a capatat una noua.  De ce? Exista o explicatie.